De saneringswerken op de Bekaertsite zijn nog steeds volop bezig. Dankzij de eerste droge dagen werden deze belangrijke vorderingen gemaakt. Materialen zoals klei en aanvulgrond worden volop per schip aangevoerd en tijdelijk opgeslagen of direct gebruikt in de werkzaamheden. Momenteel wordt het ‘deksel’ van de sarcofaag aangelegd dat bestaat uit 3 lagen: de kleilaag, de drainagelaag en een afdeklaag. Deze kleilaag, die aansluit op de bestaande Boomse klei en de vorig jaar geplaatste wand, vormt een belangrijke stap in de afronding van de saneringswerken.
In de komende weken (najaar 2024) zullen geotextielen worden uitgerold over de kleilaag en wordt de drainagelaag aangebracht, inclusief drainagebuizen om hemelwater efficiënt af te voeren. Bovenop de drainagelaag komt opnieuw een geotextiel. Daarna wordt de afdeklaag afgewerkt met aanvulgrond. Tegelijkertijd wordt de resterende verharding opgebroken en ter plaatse verwerkt voor hergebruik.
De waterzuiveringsinstallatie blijft actief om het opgepompte water te zuiveren voordat het in de Schelde wordt geloosd. Ondanks enige vertraging door het natte voorjaar, wordt de eerste fase van de saneringswerken verwacht tegen het najaar van 2024 afgerond te zijn, met volledige afronding in het voorjaar van 2025.
De saneringswerken op de Bekaertsite zijn volop aan de gang. In het najaar van 2023 werd aan de site een tijdelijke laad- en loskade gebouwd. Om de impact van het werftransport op de lokale wegen maximaal te beperken, wordt de aanvoer van materialen zoveel mogelijk per schip georganiseerd.
Om de kruising met de fietsers en voetgangers langs de Scheldeboorden veilig te laten verlopen werd er een fietstunnel gebouwd.
Verder is er een weinig doorlatende verticale wand geplaatst rondom de site. Deze sluit aan tot in de Boomse klei en zorgt voor de verticale inkapseling van het terrein. In het najaar werd tevens in de noordwestelijke hoek van het terrein alle verontreinigde materiaal afgegraven tot de Boomse klei en vervangen door propere aanvulgrond.
De komende maanden wordt het terrein geprofileerd en worden de verschillende beschermingslagen aangebracht. Dit zijn een kleilaag, drainagelaag en daar bovenop een grondlaag. De materialen die daarvoor nodig zijn worden gespreid in de tijd aangevoerd. Een deel van de klei en de grond ligt reeds op de site gestockeerd om binnenkort te worden toegepast. De klei wordt aangevoerd per schip via de Schelde, deze oplossing zal ervoor zorgen dat we op het einde van de saneringswerken in totaal
het verkeer van zo’n 50.000 vrachtwagens uitsparen.
In het voorjaar staat ook een breekcampagne gepland om opgebroken materialen te verwerken tot puingranulaten, die worden gebruikt voor de aanleg van de drainagelaag.